Je hebt rijexamen gedaan voor het autorijbewijs. In 35 minuten moest jij laten zien wat jij in huis hebt aan de examinator. Helaas ging dit niet zoals gepland en ben je gezakt. Super balen natuurlijk! Onthoudt: het overkomt ook veel andere mensen dat ze zakken voor het praktijkexamen voor de auto. We snappen dat dit een teleurstelling is en misschien zelfs ontmoedigend, maar laat je hoofd niet hangen! In dit artikel willen we je helpen door dit je te voorzien van waardevolle tips en advies voor je volgende praktijkexamen!
Gezakt voor het praktijkexamen? Reflecteer!
Voordat we weer voorruit kijken, is het belangrijk om nog even terug te kijken op het rij examen. Neem de tijd om te reflecteren op het praktijkexamen op de ervaring en ontdek waar jou verbeterpunten liggen. Vond je parkeren moeilijk? Had je een probleem op de snelweg of was je super zenuwachtig? De examinator verteld jou waarom jij gezakt bent voor het examen. Leg deze punten voor aan je rij instructeur zodat je hier mee aan de slag kan. Vergeet niet dat er ook dingen zijn die je al wel goed kan! Het is belangrijk dat jij alle vaardigheden goed onder de knie krijgt, zodat jij veilig de weg op kan.
Kun je zakken op bijzondere verrichtingen?
Ja, het is mogelijk om te zakken op bijzondere verrichtingen tijdens het praktijkexamen voor de auto. Bijzondere verrichtingen zijn specifieke manoeuvres die als bestuurder moet uitvoeren om je rijvaardigheid aan te tonen. Het niet juist uitvoeren van deze bijzondere verrichtingen kan ervoor zorgen dat je zakt voor het praktijkexamen. Tijdens het praktijkexamen worden verschillende bijzondere verrichtingen beoordeeld waaronder:
- Parkeeropdracht: laat zien dat je veilig en goed kan inparkeren langs de weg.
- Stopopdracht: Laat zien dat je op een veilige en gecontroleerde manier kan stoppen langs de weg.
- Hellingproef: dit betekent het stoppen op een helling en vervolgens weer wegrijden zonder dat je achteruit rolt.
- Omkeeropdracht: je moet de auto op een veilige manier omkeren in een straat.
- Bocht achteruit: achteruitrijden in een bocht, om bijvoorbeeld een straat in te slaan.
Het is belangrijk om deze bijzondere verrichtingen goed te beheersen om te slagen voor het praktijkexamen. Fouten zoals te ver van de stoep parkeren, het niet goed controleren van de dode hoek, onveilige situaties creëren of de auto onvoldoende onder controle hebben tijdens de bijzondere verrichtingen, kan zorgen voor puntenaftrek of zelfs dat je zakt voor het praktijkexamen.
Wanneer zak je voor je rijexamen?
Er zijn een aantal belangrijke punten die jij als leerling goed onder de knie moet hebben. Hieronder noemen we de 10 meest gemaakte punten waarop leerlingen zakken tijdens het praktijkexamen. Bij Rijschool Rijbewijs Direct, de beste rijschool in Den Haag. vinden we het belangrijk dat jij in één keer slaagt. Daarom sturen wij onze leerlingen niet al te snel op rij-examen. Wij hebben het liefst dat je in één keer slaagt, dan dat jij de teleurstelling moet ervaren voor zakken voor het praktijk examen.
1. Verkeerd kijkgedrag
Correct kijkgedrag is cruciaal tijdens je rijexamen; het vormt een essentieel onderdeel van veilige besluitvorming op de weg. Onvoldoende aandacht voor je kijkgedrag kan resulteren in het niet slagen voor het examen. Hierbij zijn enkele aspecten van onjuist kijkgedrag die je moet vermijden:
- Te laat opmerken van bestuurders van rechts met voorrang: Het is van groot belang om tijdig bestuurders van rechts op te merken die voorrang hebben. Te laat reageren op deze verkeerssituatie kan gevaarlijke situaties veroorzaken en kan leiden tot zakken voor het examen.
- Nonchalant kijken in binnenspiegel, buitenspiegel en/of over de schouder: Een te nonchalante benadering van je spiegelchecks kan leiden tot het missen van belangrijke informatie over je omgeving. Het is essentieel om zorgvuldig en bewust je binnenspiegel, buitenspiegel en over je schouder te controleren.
- Overdreven kijken met negatieve gevolgen voor doorstroming: Te overdreven kijken kan de doorstroming van het verkeer beïnvloeden. Het is belangrijk om een gebalanceerde en efficiënte kijktechniek toe te passen, zodat je de verkeerssituatie accuraat beoordeelt zonder onnodige vertraging te veroorzaken.
- Niet kijken bij rijstrookwissel of andere manoeuvres: Het nalaten van kijken bij essentiële manoeuvres, zoals een rijstrookwissel, afslaan of inhalen, kan leiden tot onveilige verkeerssituaties. Altijd beginnen met het controleren van je binnenspiegel, buitenspiegel en over je schouder is de gouden regel.
Belangrijk is om jezelf de tijd te gunnen. Neem rustig de tijd om de verkeerssituatie goed te beoordelen en start op tijd met je kijkgedrag. Vertrouw op wat je ziet; na twee keer kijken naar rechts op een kruispunt en geen naderend verkeer waarnemen, is het niet nodig om nogmaals te kijken.
Onthoud altijd dat bij handelingen zoals afslaan, inhalen, en rijstrook wisselen, het begint met het kijken in je binnenspiegel, buitenspiegel en over je schouder. Door deze stappen zorgvuldig te volgen, positioneer je jezelf altijd op een veilige manier op de weg.
Een goede voorbereiding op het rijexamen omvat niet alleen voertuigbeheersing maar ook het correct toepassen van kijkgedrag in diverse verkeerssituaties. Dit draagt bij aan een veilige en verantwoorde rijstijl, wat essentieel is voor het behalen van je rijbewijs.
2. Té langzaam rijden
Er bestaat een wijdverspreide misvatting dat langzamer rijden tijdens je rijexamen veiliger zou zijn. Het is belangrijk te onthouden dat, waar mogelijk, van je wordt verwacht dat je de maximumsnelheid hanteert. Dat is pas echt veilig!
Het is namelijk zo dat te langzaam rijden juist onveilige situaties kan veroorzaken. Denk aan achteropkomend verkeer dat je min of meer dwingt tot inhalen. Wanneer je aanzienlijk onder de maximumsnelheid blijft, kan dit leiden tot ongemakkelijke verkeerssituaties.
Hoewel het af en toe iets langzamer rijden geen groot probleem is en de examinator je hierover wellicht een hint zal geven, is het herhaaldelijk en aanzienlijk onder de toegestane snelheid rijden een ander verhaal.
Als dit tijdens je rit consequent voorkomt, kan het nodig zijn de situatie te heroverwegen. Het is essentieel om je aan de snelheidslimieten te houden en te anticiperen op het verkeer om je heen. Je rijexamen is het moment om te laten zien dat je in staat bent om op een veilige en verantwoorde manier aan het verkeer deel te nemen.
Dus, vermijd het scenario van een trage rijstijl. We willen immers geen ‘oud omaatje op de weg’ zijn (met excuses aan alle oma’s). Een zelfverzekerde en proactieve rijstijl draagt bij aan een succesvolle rijexamenervaring en laat zien dat je in staat bent om op een veilige manier met het verkeer om te gaan.
3. Je rijdt op de verkeerde plaats op de weg
Naast het feit dat je bewust moet zijn van je positie op de weg, die bij voorkeur zo rechts mogelijk is, zijn er andere cruciale aspecten als het gaat om het innemen van de juiste plek op de weg. Het is niet alleen afhankelijk van de omstandigheden, maar vereist ook een scherp vermogen tot gevaarherkenning. Punten waarop je zeker kunt zakken, zijn onder andere:
- Te dicht langs geparkeerde auto’s rijden: Het is van groot belang om voldoende afstand te houden tot geparkeerde auto’s aan de zijkant van de weg. Hierdoor voorkom je onnodige risico’s, zoals het raken van uitstekende delen van andere voertuigen.
- Rijstrook wisselen in een bocht: Het wisselen van rijstrook in een bocht is een potentieel gevaarlijke manoeuvre. Het kan leiden tot onvoorspelbaar gedrag voor andere weggebruikers en verhoogt het risico op een ongeval.
- Niet goed voorsorteren: Het correct voorsorteren is van essentieel belang bij het anticiperen op verkeerssituaties en het volgen van de juiste route. Onvoldoende voorsorteren kan leiden tot verwarring en onveilige verkeerssituaties.
- Te krappe of te ruime bochten maken: Het maken van bochten met een te kleine of te grote draaicirkel kan duiden op een gebrek aan voertuigbeheersing. Het is cruciaal om bochten met de juiste snelheid en stuurbeheersing te nemen om de veiligheid te waarborgen.
- Geen rechte lijn kunnen rijden (slingeren): Een stabiele rijstijl is van groot belang. Het niet kunnen aanhouden van een rechte lijn, ook wel slingeren genoemd, kan wijzen op problemen met de stuurtechniek of aandachtsgebrek, wat een risico vormt voor jou en andere weggebruikers.
Het is van uiterst belang om aandacht te besteden aan deze specifieke punten tijdens je rijlessen en praktijkexamens. Een bewuste, veilige en beheerste rijstijl draagt bij aan een positieve beoordeling en vergroot je kans om te slagen voor het rijexamen.
4. Je kent de verkeersborden niet
Naast alle eerder genoemde redenen om te zakken voor het praktijkexamen, is het ook belangrijk dat je aantoont dat je de betekenis van verkeerstekens en borden goed begrijpt.
Wanneer je een straat inrijdt waar dit niet mag, zoals aangegeven door een verbodsbord, is het niet alleen belangrijk om op de hoogte te zijn van deze signalen, maar ook om onmiddellijk de juiste handelingen te verrichten. Het negeren van dergelijke signalen kan aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitslag van je rijexamen, en daarom is het belangrijk om alert te zijn.
Blijf daarom altijd waakzaam en houd je ogen open voor verkeerstekens en borden. Het correct interpreteren en naleven van deze signalen is niet alleen een vereiste voor het behalen van je rijbewijs, maar ook van essentieel belang voor een veilige deelname aan het verkeer.
5. té hard rijden, zonder rekening te houden met de omstandigheden
De maximumsnelheid is er niet zomaar; het heeft een reden. Toch hoor ik nog te vaak: ‘Ja maar ik mag hier toch 50 rijden?’
Je mag inderdaad de maximale toegestane snelheid rijden, maar altijd met inachtneming van de veiligheid. In bepaalde situaties is het dus noodzakelijk om je snelheid aan te passen.
Hier zijn situaties waarin je kunt zakken:
- Te snel langs geparkeerde auto’s rijden: Het is belangrijk om voldoende snelheid te verminderen wanneer je langs geparkeerde auto’s rijdt. Dit voorkomt onverwachte situaties en vergroot de veiligheid voor zowel jou als andere weggebruikers.
- Herhaaldelijk ruim boven de maximumsnelheid rijden: Het regelmatig overschrijden van de maximumsnelheid kan leiden tot ernstige gevolgen en is een potentieel gevaarlijke gewoonte. Houd je altijd aan de geldende snelheidslimieten.
- Te hard rijden op drukke en krappe plekken: In drukke en krappe gebieden is het cruciaal om je snelheid aan te passen aan de omstandigheden. Te snel rijden kan leiden tot gevaarlijke situaties en vormt een risico voor iedereen op de weg.
- Te hard aankomen op bepaalde kruispunten: Een te hoge snelheid bij het naderen van kruispunten kan de reactietijd verminderen en gevaarlijke situaties veroorzaken. Zorg ervoor dat je je snelheid aanpast en altijd alert bent bij kruispunten.
Onthoud: de maximumsnelheid is een leidraad, maar veiligheid staat altijd voorop. Pas je snelheid aan de omstandigheden aan en zorg ervoor dat je verantwoord en proactief rijdt. Dit draagt niet alleen bij aan een succesvol rijexamen maar ook aan veiligheid op de weg.
6. Niet goed invoegen
Invoegen op de snelweg kan voor veel leerlingen een uitdaging zijn. Hoewel het rijden op de snelweg meestal soepel verloopt, slaat de paniek vaak toe bij het invoegen.
Wil je positief eindigen, vermijd dan:
- Te laag invoegen
- Te hoog invoegen
- Een bestuurder afsnijden bij het invoegen
- Onvoldoende ruimte creëren, waardoor je te dicht op je voorganger komt
- Onvoldoende kijken voor en tijdens het invoegen
Houd je snelheid in balans, respecteer de ruimte van andere weggebruikers en zorg voor een veilige invoeging om met vertrouwen de snelweg op te gaan. Dit zijn essentiële stappen voor een succesvol rijexamen.
7. Geen goede beheersing van het voertuig
Een solide voertuigbeheersing is cruciaal voor een succesvol rijexamen.
Een slechte voertuigbeheersing, zoals:
- Slingerend de weg over gaan (niet stuurvast zijn)
- Ongecontroleerd en/of last-minute remmen
- Onstabiele snelheid zonder redelijke oorzaak
- Laattijdig verlagen van snelheid en/of terugschakelen
- Onvoldoende afstand houden tot je voorganger
Dit moet je ten alle tijden vermijden. Een vlotte, beheerste rijstijl is de sleutel tot examensucces.
8. Niet willen inhalen waar het wel nodig is
Veel kandidaten voelen zich veilig door achter een vrachtwagen op de snelweg te blijven, maar dat is precies wat je moet vermijden. Sterker nog, het is niet alleen onveilig, maar ook niet bevorderlijk voor een soepele doorstroming op de weg, wat een cruciaal aspect is tijdens je rijexamen.
Om zakken te voorkomen, moet je het volgende vermijden:
- Niet inhalen bij langzamer rijdend verkeer op de snelweg wanneer mogelijk.
- Onnodig lang achter bijvoorbeeld fietsers en snorfietsers blijven zonder in te halen wanneer de gelegenheid zich voordoet.
- Te laat beginnen met inhalen, wat kan leiden tot onverwachte vertragingen voor het verkeer op de linkerrijstrook.
- Veel te traag inhalen, wat een vlotte verkeersstroom belemmert.
- Onvoldoende afstand houden tijdens het inhalen.
Een actieve en doordachte rijstijl, inclusief tijdig inhalen en voldoende afstand houden, draagt bij aan een positieve rijexamen.
9. Teveel twijfelen en geen besluit durven nemen
Twijfelen in het verkeer brengt gevaren met zich mee. Op het moment dat je aarzelt, weet je eigenlijk niet wat je van plan bent. En doordat je twijfelt over je keuzes, loop je het risico onveilige beslissingen te nemen.
Besluitvaardigheid in het verkeer vergt oefening en is niet altijd eenvoudig. Je wilt immers altijd de veiligste keuze maken, toch? Daarom zijn 20 rijlessen van een uur vaak niet genoeg; het vraagt om groei en ontwikkeling.
Een solide voertuigbeheersing (daar is het weer) speelt daarom een cruciale rol!
Niet voldoende besluitvaardig zijn kan duur uitpakken tijdens je rijexamen, zeker als je:
- Kruispunten/rotondes vermijdt terwijl er voldoende ruimte is.
- Kruispunten en rotondes benadert met een overdreven lage snelheid.
- Aarzelt met inhalen, wat de verkeersstroom vertraagt.
- Te lang wacht met invoegen, waardoor het verkeer achter je wordt belemmerd.
- Onnodig remt terwijl je zelf voorrang hebt op een kruispunt.
- Geen voorrang neemt terwijl je wel voorrang hebt.
Het vermijden van aarzelingen en het nemen van duidelijke beslissingen zijn essentieel voor een succesvol rijexamen. Ontwikkeling op dit gebied is een doorlopend proces dat bijdraagt aan een zelfverzekerde en veilige rijstijl.
Opnieuw praktijkexamen aanvragen
Weet jij wat jouw knelpunten zijn? Bespreek deze met één van onze instructeurs. Hierdoor leggen we de focus op jouw leerpunten zodat jij de volgende keer wél echt slaagt. Angst of nervositeit tijdens het autorijden? Geef dit aan! Wij hebben veel ervaring als het gaat om leerlingen met angst. Bij Rijbewijs Direct streven we ernaar om jou in één te laten slagen voor het praktijkexamen. Toch kan het soms gebeuren, omdat bijvoorbeeld de zenuwen de overhand nemen het niet lukt. Het praktijkexamen is een moment opname.
Hoe lang wachten na één keer zakken?
Als je gezakt bent voor het praktijkexamen, moet je minimaal 4 weken wachten voor je weer opnieuw praktijkexamen kan doen. In deze vier weken is het noodzakelijk dat jij aan je knelpunten werkt zodat je op het volgende examen niet dezelfde fouten maakt. De wachttijd is tegenwoordig al best lang bij het CBR. Vaak duurt het langer dan 4 weken voor jij weer opnieuw examen mag doen.
Hoe lang moet je wachten als je twee keer zakt?
Het CBR ontvangt momenteel een overweldigend aantal aanvragen voor rijexamens, wat resulteert in aanzienlijke wachttijden. Om de druk te verlichten en het nationale slagingspercentage te verhogen, heeft het CBR een nieuwe regel geïntroduceerd. In de praktijk betekent dit dat kandidaten die twee keer zakken voor het examen nu een wachttijd van 10 weken hebben voordat ze opnieuw kunnen afrijden.
Het CBR heeft deze maatregel ingevoerd met als doel de beschikbare examenruimte eerlijk te verdelen. Hiermee wordt tijdelijk meer ruimte gecreëerd voor examenkandidaten die voor de eerste keer afrijden of slechts één keer zijn gezakt. Deze aanpassing biedt de mogelijkheid om minimaal 10 extra weken aan voorbereidingstijd te benutten. Gedurende deze periode kun je blijven werken aan je rijvaardigheden, waardoor je bij het volgende examen een betere kans hebt om te slagen.
Deze maatregel benadrukt het belang van voortdurende voorbereiding en verbetering van rijvaardigheden, wat niet alleen de kandidaten ten goede komt maar ook bijdraagt aan een evenwichtiger gebruik van beschikbare examencapaciteit.
Hoeveel fouten mag je maken bij praktijkexamen auto?
Vaak wordt gevraagd hoeveel fouten je mag maken bij het praktijkexamen voor de auto. Het antwoord hierop varieert, maar er is wel een vastgesteld maximum. Het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) hanteert specifieke evaluatiecriteria. Als je in totaal 35 fouten of meer maakt, resulteert dit in een onvoldoende voor het praktijkexamen. Deze fouten worden ingedeeld in diverse categorieën:
- Verkeersinzicht
- Kijkgederag
- Beheersing van de auto
Zorg ervoor dat je deze punten voldoende begrijpt en kan toepassen tijdens het autorijden.
In één keer slagen bij Rijschool Rijbewijs Direct!
Wil jij zorgen dat jij in één keer slaagt? Neem dan autorijlessen bij onze Rijschool in Den Haag en omgeving. Wij bieden reguliere autorijlessen aan maar ook voor automaat rijlessen kan je bij ons terecht. Daarnaast is zie je onze auto’s ook rijden in :
- Rijschool Zoetermeer
- Rijschool Delft
- Rijschool Leidschendam
- Rijschool Nootdorp
- Rijschool Rijswijk
- Rijschool Scheveningen
- Rijschool Wassenaar